Jídlo a stravováníZdravé tipy

Pozor na sóju. Pokud plánujete děti, může vám stát v cestě

V poslední době jsou velmi populární různé náhražky masa. Dokonce spousta lidí tvrdí, že jsou zdravější a chutnější než obyčejné maso. Většina těchto produktů se vyrábí ze sóji, nebo alespoň část složení stojí na základu ze sójových bobů či sójového nápoje. Sója však může být pro určité skupiny lidí a v některých formách škodlivá. Víte, kdo by se jí měl vyhýbat?

Sója má nepopiratelné zdravotní i jiné benefity. Má mimořádně vysoký obsah rostlinných bílkovin, je také velkým zdrojem energie a má vhodné složení aminokyselin. Obsahuje také prospěšný lecitin a značné množství vlákniny. Najdete v ní také minerály jako je železo, vápník, fosfor nebo další stopové prvky.

Díky svému jedinečnému složení dokáže prý sója také mírnit nepříjemné projevy přechodu u žen a stárnutí obecně a současně působí i jako prevence rakoviny a osteoporózy. Sója je také doporučována jako skvělá náhrada mléčných výrobků při intoleranci na kravské mléko. Lidé však často zapomínají, že i tato potraviny má svá negativa a někdy skutečně nemusí být pro vás vůbec prospěšná.

Riziko neplodnosti

Dát pozor by si měli zejména lidé, kteří usilují o dítě nebo jej ještě v budoucnu plánují počít. Ze sóji se uvolňující genistein, látka podobná ženskému pohlavnímu hormonu, má sice protirakovinné účinky, ale zároveň snižuje kvalitu spermatu. I malé množství této látky může šanci na početí výrazně snižovat. Najdete ji kromě sóji i v margarínech, čokoládě, pivu a některých druzích pečiva.

Tyto výsledky byly publikovány teprve nedávno, ale potvrzuje je řada studií. Sója byla testována například na mláďatech samců některých opic a bylo prokázáno, že konzumace sójového mléka u nich narušovala hladinu testosteronu.

Malé děti

Nevhodná je sója i pro malé děti a kojence. Obsahuje totiž přírodní estrogen a pokud je sójové mléko podáváno malý dětem nebo kojencům, je to jako by braly denně pět pilulek hormonální antikoncepce. V tak malém tělíčku se jednoduše estrogen hromadí a může způsobovat vážné potíže. Hodně se mluví i o manganu, který může sója absorbovat ze země. U malých dětí se tento prvek může hromadit v mozku a způsobovat poruchy nervové soustavy. Podávání sójového mlékem a malým dětem se tedy vůbec nedoporučuje.

Skrytá sója

Pokud sóju nekonzumujete, možná jste si nyní oddechli, že vy můžete být v klidu. Bohužel vás ale budeme muset zklamat. Sóju nejspíš jíte skoro každodenně a ani o tom nevíte. Najdete ji v masných výrobcích, snídaňových cereáliích, ve většině hotových jídel, v margarínech a dalších pokrmech. Je velmi nepravděpodobné, že byste sóju nejedli i vy. Navíc mnohé chovy používají na krmení zvířat sójové produkty a skrze maso a mléko těchto živočichů se pak sója dostává i do našeho organismu.

Příznivci sóji argumentují tím, že v asijské kuchyni má sója nezastupitelnou úlohu již po tisíciletí a asijská populace netrpí žádnými uvedenými problémy, naopak je zdravější. Odpověď je ale nasnadě. Asiaté častěji jedí sóju ve fermentované podobě, která má jiné vlastnosti, a navíc jsou jinak geneticky disponováni. Evropané například mnohem častěji trpí alergií nebo nesnášenlivostí sóji.

Odborníci tedy varují především těhotné a kojící ženy a páry plánující početí, aby se sóje zcela vyhnuly, a to i v rámci jídel, která sóju obsahují jen v minimálním množství. Vyplatí se číst složení výrobků a snažit se najít takové, které sóju vůbec neobsahují. Zároveň platí, že není vhodné podávat sójové výrobky malým dětem. V případě alergie na mléko je dobré nahradit mléčné výrobky ořechovým mlékem a jinými variantami, nikoliv sójou. Znovu se tedy potvrzuje to, že žádná potravina není univerzálně zdravá a stoprocentně prospěšná.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button